Het lijkt de afgelopen tijd alsof er een nieuwe trend is ontstaan: trouwe klanten binden. Voor ons staat goede service, klantvriendelijke medewerkers en kwalitatief goede producten voor de juiste prijs al jaren hoog in het vaandel. We hopen elke ondernemer hiermee te inspireren.
Unieke pasjes creëren
Of je nou op zoek bent naar een oplossing voor je cadeaukaarten, spaarkaarten of een betaalkaart, met plastic pasjes kun je alle kanten op. In de basis is het namelijk precies hetzelfde pasje, alleen de afwerking is anders. Dat betekent ook dat de mogelijkheden enorm zijn.
Wij kwamen uit bij Drukbedrijf om informatie in te winnen over de vele mogelijkheden. Met barcode, met magneetstrip of zelfs met RFID-tag. Dat betekent dat je met zo’n simpel pasje ook data kunt registreren. Dat is met name interessant voor hotels of bedrijven waarbij wordt ingelogd op een tijdsklok. Daarmee is de link tussen online en offline snel gelegd en kan dit voor veel interessante informatie zorgen!
Loyale klanten
Door het proces omtrent klantvriendelijkheid te verbeteren krijg je automatisch trouwere klanten. Gun klanten een bijzondere ervaring, dat hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn als de gedachte dat maar is. De klant op de eerste plek zetten ligt voor de hand maar in de praktijk blijkt dit altijd een stuk lastiger.
Je kunt jezelf ook afvragen of loyale klanten wel bestaan. Dat is uiteraard afhankelijk van hetgeen je verkoopt of aanbiedt als dienst. Bij prijs concurrerende producten gebeurt het regelmatig dat men bij de buren het product koopt omdat het toevallig in de aanbieding is. De vraag is of een loyaliteitsprogramma daarbij gaat helpen.
Het grote voordeel van een loyaliteitsprogramma is dat je een spaarplan kunt opzetten. Bij elke aankoop die wordt gedaan sparen klanten punten die vervolgens te verzilveren zijn. Daarnaast kun je extra leuke prijzen bedenken in samenwerking met andere ondernemers of men uitnodigen voor speciale evenementen zoals pre-sale acties. Laat gepersonaliseerde pasjes bedrukken in de huisstijl van jouw bedrijf, zodat ze goed herkenbaar zijn.
Een loyaliteitsprogramma opent deuren om meer van je klanten te weten en te leren. Zeer belangrijke informatie wanneer je hier online marketing en automations aan koppelt om maximaal rendement te halen uit je (bestaande) klantenkring. Kijk daarbij wel uit dat het geen ‘overkill’ wordt of spammerig overkomt. Wanneer je dit op een te hoog niveau doet zullen zij zich uitschrijven of niet meer terugkomen.
Het is in ieder geval duidelijk dat je met een ‘simpel pasje’ een groot commercieel succes kunt behalen. Mits je uiteraard alle voorwaarden goed voor elkaar hebt. Het mooie is dat dit op kleine schaal, dus ook voor de lokale ondernemer, uitgevoerd kan worden. Begin daarbij klein om het steeds verder uit te werken en beter te maken, voor jou én je klant.